onsdag 10. desember 2008

En gang i Betlehem ...

En gang i Betlehem

"Juleevangeliet gjenfortalt i et enkelt språk, og med
uttrykksfulle, klare og fargerike illustrasjoner, som vil
levendegjøre julebudskapet for de minste"




Dette er en bok som anbefales for barnehagebarn i alderen 3-6år. Boken omfatter juleevangeliet på en vært enkel måte. Det er gode, uttrykksfulle illustrasjoner i klare, flotte farger. Det er mulig å leve seg inn i fortellingen ved hjelp av bildene som illustrerer teksten veldig godt. Bokens budskap er hvordan Jesus kom til verden. En koslig bok å lese for barna nå i juletiden, i og med at temaet i boken er Jesus fødsel, som er grunnen til at vi feirer jul.

* * *

En spennende bok for de minste. Verdt å lese med de små i barnehagen, eller de små i hjemmet ! Boken kan lånes på utallige biblioteker, og kan kjøpes i mange bokhandler.


* * *

Det er utrolig viktig å lese for barn, og gjerne billedbøker. Å lese bøker der barna kan se på bilder samtidig, utvikler fantasien deres ved at de lettere setter seg inn i fortellingen med bilder, enn om det ikke skulle vært bilder. Ofte, etter at barna har hørt en fortelling leker veldig mange barn det de har hørt, sett, oppfattet og fantasert om.
En god bok far barn og unge burde ha gode, kreative og fargerike bilder som illustrerer historien i boka. En god bok er en bok med godt, kort, forståelig språk, tilpasset barns evne til å oppfatte. De færreste barn skjønner dyp norsk med mange vanskelige ord. Det burde ikke være for mange bilder med mange og vanskelige detaljer. Enkle, oversiktlige bilder er ofte det beste !



Boken er skrevet av Martin Pierce, og oversatt til norsk
av Eyvind Skeie. Desverre er det ikke mulig å finne noe om Martin Pierce på nettet.

Bruk av digitale verktøy i barnehagen og barneskolen ..

Torsdag 4/12-2008 hadde jeg prøveeksamen, akkurat som resten av klassen min. Oppgaven vi fikk gikk ut på å lage en aktivitetsplan som skulle gjennomføres på skolen, som om det skulle vært i barnehagen eller på skolen, alt etter hvilken aldersgruppe vi valgte.
Jeg valgte å sette fokus på hvordan digitale verktøy kan brukes som læring i barneskolen, for førsteklasse, altså 6åringer. Aktiviteten gikk også mye ut på hvordan man kan stimulere sansene ved bruk av naturen - i og med at det var ute i naturen vi tok bilder. Alle utvilingsområdene blir brukt i aktiviteten.

Temaet jeg valgte var kreativityet og fantasi, og jeg vil absolutt si at vi brukte mye kreativitet og fantasi i oppgaven blant annet i form av å fantasere ute i skogen og kreativitet ved å lage et konkret produkt ut i fra kreativiteten og fantasien vi brukte når vi var på tur. Dette er en morsom og spennende aktivitet for både barnehage barn og skolebarn. Barn helt ned i 3årsalder kan klare denne oppgaven, og det anbefales å prøve den ut!

Barna måtte selv produsere et produkt, og måtte selv gjøre hele prosessen fra å gå ut i naturen og ta bilde til å skrive det ut og ramme inn bildet. For å gjøre det ekstra spennende og gjøre en liten vri, printet vi ut et bilde i svarthvitt og ett bilde i farger. Det ble utrolig morsomt, og et utrolig vellykket resultat.

Vil si at det var ålreit å prøve ut dette som prøveeksamen før vi skal ha tverrfaglig eksamen til våren. Og jeg syntes det var en lærerik måte å arbeide på, i tillegg til at det var spennende. Jeg legger ut aktivitetsplanen i margen til venstre! bTa en titt om du syntes det ser interessant ut ;) Anbefaler å ta en titt uansett - så kanskje du får en tankevekker til en morsom aktivitet en gang !


Legger ut bilder av hele prosessen imorgen ;)

torsdag 20. november 2008

Aktivitet for 3-6 åringer


AKTIVITETER
oppgave barn 3 – 6 år


Oppgaven:
Et barn er laget av hundre
barn har hundre språk
hundre hender
hundre tanker
hundre måter å tenke på
å leke og å snakke på...
(fra Loris Malaguzzi)

Dere skal nå velge et utviklingsområde (fysisk/motorisk, språk/tanke eller sosial/emosjonell) og finne en spennende aktivitet som stimulerer dette området. Aktiviteten skal passe for barn mellom 3 - 6 år.
Dere må prøve ut aktiviteten og dokumentere hvordan den skal gjennomføres; bruk bilder, film eller demonstrer i klasserommet.


Selve aktiviteten

Hinderløype


Jeg har valgt å fokusere på 5-6 åringene, og deres motoriske/fysiske utvikling. Jeg mener derfor at en hinderløype ute i naturen er midt i blinken for denne aldersgruppen.

Hinderløypen går i skogen, burge ligge rett ved barnehagen. Lengden er ca. 1,2 km lang. Underlaget er myk skogbunn som barna løper på. Løypen er merket opp, og en voksen eller flere følger barna igjennom hinderløypen, men barna skal selv finne ut hvordan de skal mestre og komme seg over/under/igjennom hvert enkelt hinder.

Utviklingsområdet er fysisk/motorisk utvikling.Aktiviteten er prøvd ut i skogen på Sollihøgda, med 3 barn i alderen 6 - 11 år som forsøkskaniner. Det ble enkelt for den eldste og noe krevende men morsomt for den yngste!Noen bilder er også hentet fra flickr.com, mens andre er tatt av meg!

Hinderløypen er slik:



1. En liten skrent de kan klatre opp – et tau men knuter på er knytt fast fra toppen av skrenten og ned.
2. Et bilhjul er hengt opp i ett tre, samt satt fast i bakken, slik at de kan smyge seg igjennom
3. En stokk de må krype under
4. En tykk stokk de må balansere over
5. En tykk stokk de må balansere over
6. En bakke topp de må løpe over
7. En lav stokk de må hoppe over
8. Et rør de må krype igjennom
9. En skrent de må klatre ned – et tau men knuter på er knytt fast fra toppen av skrenten ogned.
10. Pinner de må gå sikksakk/slalom gjennom
11. En mellomstor stein de må klarte over – sitter selvsagt fast i bakken
12. Mose de må løpe rundt, unngå
13. Vanndam barna må løpe utenom, rundt
14. En stokk barna må klarte over

Bilder fra flickr.com:




onsdag 19. november 2008

Aktivitet i PTF

I går, 18. November, var jeg og to medelever utplassert igjen, som vi er hver Tirsdag. Det var min tur til å planlegge og gjennomføre en aktivitet, noe som ble gjort i går. Planen over aktiviteten ligger under dokumenter i menyen som kan sees til venstre.

Da vi kom satt de fire elevene vi hadde å spiste lunsj, så tiden gikk litt fortere enn forventet, men det var forsåvidt greit, i og med at jeg hadde regnet litt god tid i forhold til hva vi egentlig trengte. Vi begynte med en enkel navnelek, som i grunn gikk veldig bra. Alle fire fikk det fint til, og vi var selvfølgelig med på leken vi og, slik at alle skulle lære hverandres navn. Vi hadde navnelek sist Tirsdag også, så nå tror jeg nok navnene sitter! Navneleken gikk ut på å si sitt navn, deretter en gjenstand som startet på samme bokstav som første bokstav i navnet, altså for meg ble der Mariann Mandarin, for eksempel!

Deretter var elevene med på å legge duker ut over bordene, hente maling og forklær, som vi hadde i maleskapene. Jeg hadde kjøpt inn lerreter fra Søstrene Grene, så det skulle bli annerledes og spennende å male på kun ark. Vi blandet farger og malte julebilder og julekort. Det var spennende, og de brukte veldig god tid for å et ålreit produkt! Deretter malte vi små julekort på minilerreter, noe som ble en kjempesuksess og veldig fint! Skal lagt ut bilder av disse etter neste besøk der!

Det jeg kunne gjort annerledes, var vel å beregne kortere tid, fordi de bruker kortere tid enn jeg hadde tenkt. Men det var både en sosial og morsomt aktivitet, og det så ut til at alle koste seg. Ellers kunne jeg lagt opp til mer konkrete oppgaver, f.eks så kunne de fått en oppgave om å male en julenisse eller å blande sammen farger for å fargen lilla, i og med at de er mer utviklet enn vi hadde trodd, og de var utrolig flinke - så det ble egentlig frimaling. Julekortene ble også en suksess, i og med at de her fikk en konkret oppgave, som jeg også burde lagt opp til når vi malte fritt. Oppgaven var å lage julekort i de fargene man forbinder julen med. Jeg kunne nok tatt med noen flere lerreter til å male julekort på, i og med at dette gikk ganske fort, og det var veldig gøy.

Jeg valgte denne aktiviteten fordi jeg tenkte dette var en passende aktivitet for barn og unge i alle aldre. Stort sett alle har muligheten til å til et produkt, dersom de ikke skulle ha en funksjonshemning som hindrer dem i å bruke hender. Dersom noen skulle hatt vanskelig for å holde penselen, kunne man brukt fingrene i steden, i og med at man da også kan male og et strålende produkt på lik linje som om man skulle brukt pensel. Det er morsomt og sosialt, og ikke minst kan man føle et snev av mestringsevne uansett hvordan bildet blir!

Det var en morsom aktivitet, og vi så effekten av å blande sammen farger. For mange farger sammen blir ikke fint, mens dersom vi bare blander blå og rød for eksempel får vi lilla. Mer av en farge blir slik og mer av en annen blir slik, osv. Absolutt en aktivitet å anbefale i barnehage eller i barneskole også!

Og til slutt var det ryddetid! Elevene var utrolig flinke til å være med å rydde! Det må jeg virkelig si, og skryte av! De var engasjerte, og koste seg sammen. De ryddet, vasket, tørket og liknende og var veldig interesserte fra start til slutt.

Det er i grunn utrolig koslig å være der nede, både sosialt og veldig hyggelig!

torsdag 30. oktober 2008

Back to childhood!

Dersom dere har lest innlegget under, har dere fått med dere at maling kan brukes til det meste, på utallige mange forskjellige måter. Vi hadde en "maledag" på skolen her en dag i forrige uke, og vi gikk virkelig tilbake i barndommen og hadde det veldig morsomt! Vi brukte oppgaven jeg beskrev under. Klatter med maling forsvant utover hele arket, ble blåst i alle retninger.. Maling ble klæsja på i alle kanter, og vi fikk virkelig brukt kreativiteten og fantasien vår! Det var både morsomt og litt lærerikt, i tillegg til skikkelig grisete! Til slutt brettet vi arkene på midten, slik at det ble et så og si likt motiv på begge sider. Selvfølgelig ble det ikke helt likt, men dere skjønner nok!

Noen resultater ligger ute på klassebloggen som dere finner på listen til venstre.