onsdag 10. desember 2008

Bruk av digitale verktøy i barnehagen og barneskolen ..

Torsdag 4/12-2008 hadde jeg prøveeksamen, akkurat som resten av klassen min. Oppgaven vi fikk gikk ut på å lage en aktivitetsplan som skulle gjennomføres på skolen, som om det skulle vært i barnehagen eller på skolen, alt etter hvilken aldersgruppe vi valgte.
Jeg valgte å sette fokus på hvordan digitale verktøy kan brukes som læring i barneskolen, for førsteklasse, altså 6åringer. Aktiviteten gikk også mye ut på hvordan man kan stimulere sansene ved bruk av naturen - i og med at det var ute i naturen vi tok bilder. Alle utvilingsområdene blir brukt i aktiviteten.

Temaet jeg valgte var kreativityet og fantasi, og jeg vil absolutt si at vi brukte mye kreativitet og fantasi i oppgaven blant annet i form av å fantasere ute i skogen og kreativitet ved å lage et konkret produkt ut i fra kreativiteten og fantasien vi brukte når vi var på tur. Dette er en morsom og spennende aktivitet for både barnehage barn og skolebarn. Barn helt ned i 3årsalder kan klare denne oppgaven, og det anbefales å prøve den ut!

Barna måtte selv produsere et produkt, og måtte selv gjøre hele prosessen fra å gå ut i naturen og ta bilde til å skrive det ut og ramme inn bildet. For å gjøre det ekstra spennende og gjøre en liten vri, printet vi ut et bilde i svarthvitt og ett bilde i farger. Det ble utrolig morsomt, og et utrolig vellykket resultat.

Vil si at det var ålreit å prøve ut dette som prøveeksamen før vi skal ha tverrfaglig eksamen til våren. Og jeg syntes det var en lærerik måte å arbeide på, i tillegg til at det var spennende. Jeg legger ut aktivitetsplanen i margen til venstre! bTa en titt om du syntes det ser interessant ut ;) Anbefaler å ta en titt uansett - så kanskje du får en tankevekker til en morsom aktivitet en gang !


Legger ut bilder av hele prosessen imorgen ;)

Ingen kommentarer: