torsdag 30. oktober 2008

Maling - en inspirasjonskilde !!

Da satt vi her igjen - skriv det inn på bloggen sier dem, men hva om jeg egentlig ikke vet helt hva jeg skal skrive? Har jo mange tanker og ideer til hvordan jeg kan skrive ting, men det er ikke alltid like lett å formulere ordene og skrive dem ned på papiret. Er det ingen som forstår meg bittelitt en gang?? Vel, oppgaven idag er som følger:



"Kulturaktiviteter er en del av det pedagogiske arbeidet i
barnehage, sfo, klubb og skole. Rammeplanen og kunnskapsløftet sier at barn og
unge skal ha mulighet til å oppleve kunst og kultur og selv uttrykke seg gjennom
de estetiske fagområdene.

De estetiske fagområdene er billedkunst og
kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og
design.

Vi jobbet sist uke med eksperimentering med maling. Ta en ny titt
på oppgaven og gi en vurdering på hvilke aldersgruppe de ulike maleaktivitetene
passer til, begrunn svaret ditt."






Greit nok, det burde kanskje være enkelt, men det er det faktisk IKKE! Får bare sette i gang. Som oftest kommer ordene på sin plass når man først får satt i gang !





Tynn maling



- La barn få oppleve det under som skjer når en dråpe med farge blander seg med vannet i en glassbolle.
Dette er vel en aktivitet for alle barn, spesielt barnehagebarn. Denne typen oppgave er spennende, og det er interessant å se hvordan en dråpe med maling blander seg inn i vannet. Du ser hvordan fargen sakte men sikkert blir tynnere, og til slutt så tynn at du nesten ikke lenger ser den. Dette vil nok være spennende for litt mindre barn, i og med at de er glad i å oppdage nye ting (noe alle barn forsåvidt er). Eldre barn syntes nok dette blir litt for kjedlig i lengden, men de minste er glad i å bruke sansene og å utforske og se nye ting.


- En stor dråpe får mange utløpere når man blåser på den - bruk helst sugerør. Ved å bevege papiret eller sugerøret kan man bestemme retning selv.
Dette er en aktivitet som passer best for store barn i barnehagen, eller småbarn i barneskolen. Denne teknikken må man være forsiktig med, da barna har lett for å puste ut hele sin surstoffbeholdning. Dette kan føre til hodepine og svimmelhet. Det er en flott aktivitet for å se effekten og utviklingen av malingen som beveger seg i ulike retninger.



Vi har en rekke andre måten å male på også, og det er vel først og fremst kreativiteten som stopper oss når det gjelder maling. Bl.a. kan vi male med tykk maling, male til musikk, stryke fargene oppover, nedover, til siden osv. Vi kan male med flere pensler i samme hånd, eller med en i hver hånd, lage rennebilder, lage ballongtrykk, mali i sirkler og mye annet. Som sagt, det er bare kreativiteten som stopper oss når det gjelder maling!